LIMBO

 

limbo-gaudi

Limbo; ni en un lloc ni en un altre, un espai, el cos, en suspensió, un interrogant, una experiència, un trànsit viatjat a través de la dansa, la música del piano i la identitat dialogant amb si mateixa.

La darrera obra de la companyia L’Era de les Impuxibles dirigida per Míram Escurriola, defuig les etiquetes per transportar-nos a un món i unes vivències que en un primer moment ens semblen llunyanes però que mica en mica se’ns fan molt més properes quan ens ho expliquen la Clara Peya a través de la música al piano, i les intèrprets Mariona Castillo, actriu que dóna vida a l’Albert-Berta a l’obra, Tatiana Monells i la coreògrafa Ariadna Peya.

A través dels textos de Miquel Missé i Pol Galofré, dos nois trans que, des de la seva pròpia experiència, plantegen una visió íntima i personal sobre el tema de l’ésser transgènere, qüestionant el còmode però fals binomi home-dona i un món que els interroga a cada pas.

L’espectacle integra d’una manera espectacular un llenguatge i terminologia de vegades molt llunyanes per les cisgènere (persones que se senten identificades amb el gènere atribuït segons els òrgans sexuals femenins o masculins amb els quals han nascut) i qüestiona també les institucions mèdiques que aporten unes “solucions” que patologitzen les persones trans com a moneda de canvi.

A través del llenguatge de la música, la dansa i la posada en escena amb una precisió i comunicació emotiva aclaparadora, l’obra adquireix una gran sensibilitat, com l’escena en que l’Albert, abans Berta, es fa preguntes a si mateix en la seva lluita per la recerca de la identitat pròpia. Com per exemple, quina és la masculinitat que li agradaria performitzar, si és necessari performitzar-ne alguna o fins a quin punt el trànsit és sentit, desitjat, necessari o imposat per poder habitar-nos o per poder existir en aquesta societat.

L’escenografia encerta totalment amb un vestuari que uneix els personatges i ens mostra elements característics d’aquesta realitat i d’un dia a dia que ens és desconegut, en què elements com el binder o el packer ens saluden i ens mostren que existeixen.

Una il·luminació potent i un piano de cua imponent li acaben de donar pes a les escenes.

L’espectacle dona forma a una obra d’art on hi participen diverses disciplines que formen  una sola peça, igual que les varies identitats de l’Albert que també en formen una de sola, una persona.

Les paraules ballen entre ritme de rap i cançó de bressol i les frases trepitgen amb pes tot buscant un horitzó on tot sigui possible.

L’obra qüestiona  com pot ser que “el problema” estigui en el cos, aquest cos que tothom habitem i li dona un gir tot  apuntant i enviant “el problema” cap a la visió que té del cos la societat de la que formem part i en la que intentem viure.

Tendresa, emoció, admiració i unes pupil·les que bateguen a ritme del cor durant tota la funció, recorrent l’escena amunt i avall guiades per la música, la dansa, la interpretació, el cant, les paraules, el silenci, la Berta i l’Albert.

Amb Limbo faig quelcom que no havia fet fins ara, després de veure-la per primera vegada, la cançò Berta – Albert m’acompanya donant melodia a una setmana de trànsit que em m’empeny a anar a veure l’espectacle de nou.

Al finalitzar totes les companyes amb les que hi he anat per segona vegada em diuen que entenen perfectament perquè soc allà altre cop i que elles també voldrien repetir, així doncs us convidem a anar-hi per primera, segona i perquè no tercera vegada.

L’obra estarà una setmana més al teatre Gaudí, dijous 26, divendres 27, dissabte 28 a les 20 h i diumenge 1 a les 18 h.

 

Anna Pérez i Marta Blanch, del col·lectiu feminista “Degenerades”

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s